CTLS je nejnovějším modelem letadla řady Flight Design CT, který je certifikován podle European Aviation Safety Agency (EASA). Naše letadlo bylo od začátku navrženo speciálně pro kategorii Light-Sport. Proto je skvělou kombinací pro všechny, kdo hledají pohodlí i vysoký výkon.
Od začátku naší myšlenky jsme nic nepodcenili. Věděli jsme, že musíme stvořit výjimečný stroj. Před vývojem CTLS jsme proto provedli rozsáhlý průzkum na největších leteckých přehlídkách a poslali podrobný dotazník našim zákazníkům. Po vyhodnocení výsledků jsme získaná data porovnali s možnostmi, které nám nabízí standardy ASTM v kategorii Light-Sport. Výsledkem byl návrh revolučního hornoplošníku CTLS. Náš vývojový tým pak dalších 24 měsíců neúnavně pracoval na vývoji letadla. A nepodcenili jsme ani design této novinky.
Ke spolupráci jsme přizvali největší specialisty z oblasti leteckého designu a dali jim volné ruce. Využili jsme řadu velmi pokročilých nástrojů včetně testování v aerodynamickém tunelu automobilky Mercedes. Poprvé v historii vývoje lehkých sportovních letadel jsme prováděli softwarové simulace, které nám výrazně pomohly optimalizovat aerodynamiku.
Akční rádius, to je, oč tu běží. CTLS je letadlo schopné doletět bez mezipřistání třeba z Londýna do Frankfurtu. Anebo z Mnichova do Říma. Zkrátka v pohodě zvládá lety dlouhé až 1800 km (1000 mil). Na cestách vás bude také hýčkat velká komfortní kabina s vynikající viditelností. Ta je ideální pro všechny, kteří se teprve učí létat.
Máme zkušenosti. Od začátku prodeje našeho prvního letadla kategorie CT v roce 1997 jsme našim zákazníkům po celém světě dodali více než 1700 kusů hornoplošníku. Během posledních víc než dvaceti let jsme naše zkušenosti přetavili do fungující dokonalosti jménem CTLS. Praxe ukázala, že toto letadlo je jak skvělým pomocníkem v letových školách, tak výborně slouží i v řadě leteckých klubů. A samozřejmě je skvělým a spolehlivým parťákem i pro spousty soukromých majitelů po celém světě.
Asi se shodneme na tom, že každé moderní letadlo by mělo mít k dispozici veškeré dostupné bezpečnostní prvky pro ochranu posádky. Naše CTLS má navíc osvědčenou a velmi pevnou kabinu z uhlíkových vláken. Nezapomínáme ani na vysokou standardní bezpečnostní výbavu. Třeba padák draku letadla instalujeme do všech námi prodaných letadel.
Máme všechna povolení. Jen pro pořádek uvádíme, že německé osvědčení letové způsobilosti bylo poprvé vydáno v roce 1997. Certifikát letové způsobilosti FAA pro zvláštní lehká letadla byl pro CT vydán v dubnu 2005. Navíc soulad letounu s požadavky ASTM byl v Německu ověřen nezávislými audity LAMA a FAA.
A protože naše letadla nelétají jen v Evropě, disponujeme povolením úřadu DGAC India, který zaregistroval CTLS v říjnu 2009 pro celou Indii. O měsíc později, v listopadu 2009, obdrželo naše CTLS schválení od čínské CAAC a v dubnu 2012 dostalo certifikát typu EASA. Skvělé.
Vsadili jsme vše na jednu kartu a vyhráli. Díky využití progresivního konstrukčního konceptu a moderního bezpečnostního know-how se nám podařilo stvořit výjimečné letadlo. Při jeho konstrukci jsme použili nejnovější inženýrské techniky i nejmodernější dostupné materiály. I proto je naše společnost Flight Design dlouhodobě ve vůdčí pozici v kategorii Light-Sport Aircraft.
Od našeho prvního letu v roce 1997 jsme urazili dlouhou cestu. Už více než tisíc majitelů si naše CTLS zamilovalo pro jeho vysokou cestovní rychlost, nízkou rychlost stoupání a prostornou kabinu. Připojte se k nim i vy a objednejte si zkušební let.
Od začátku naší myšlenky jsme nic nepodcenili. Věděli jsme, že musíme stvořit výjimečný stroj. Před vývojem CTLS jsme proto provedli rozsáhlý průzkum na největších leteckých přehlídkách a poslali podrobný dotazník našim zákazníkům. Po vyhodnocení výsledků jsme získaná data porovnali s možnostmi, které nám nabízí standardy ASTM v kategorii Light-Sport. Výsledkem byl návrh revolučního hornoplošníku CTLS. Náš vývojový tým pak dalších 24 měsíců neúnavně pracoval na vývoji letadla. A nepodcenili jsme ani design této novinky.
CTLS katalog 2018
Check out our latest brochure of our CTLS
CTLS ceník 2018
Check out the 2018 pricelist of our CTLS
Technické informace
Maximum Flight Load Factors
With 472,5 kg (1042 Lbs.) take-off weight | +4g / -2g |
With 600 kg (1320 Lbs.) take-off weight | +4g / -2g |
Geometry
Max. length | 6604 mm | 21′ 8″ |
Max. height | 2342 mm | 7′ 8″ |
Wing span | 8594 mm | 28′ 2″ |
Areas
Wing | 9.98 m² | 107.43 ft² |
Stabilator | 1.60 m² | 17.20 ft² |
Vertical tail | 1.41 m² | 15.16 ft² |
Aspect ratios
Wing | 7.29 |
Stabilator | 3.51 |
Motor
Two models – two engine choices! Depending on your specific requirements and preferences, choose either the well–proven, industry–standard Rotax 912ULS, developing a reliable 100 hp with twin carburetors, or the fuel–injected Rotax 912iS featuring a robust 100 hp with the fuel/air mixture precisely computer controlled for ultra–smooth power delivery, improved high altitude performance, more useful torque, reduced emissions and improved fuel economy. The 912iS modern fuel injection also results in surer, easier starts, lower maintenance and lower operating costs all the way to its 2000-hour TBO. Wherever you fly, Flight Design has engine power choices best suited to your exact requirements.
CTLS – Rotax 912S
- 100 hp Rotax 912 ULS with 2.000 hrs TBO
- Slipper clutch
- 1352 c.c. 10.5:1 compression ratio
- Gearbox: 2.43:1 reduction ratio
- Fuel: Premium unleaded auto fuel or 100 LL Avgas
CTLSi – Rotax 912iS
- 100 hp Rotax 912iS with electric fuel injection and 2.000 hrs TBO
- Slipper clutch
- 1352 c.c. 10.5:1 compression ratio
- Gearbox: 2.43:1 reduction ratio
- Fuel: Premium unleaded auto fuel or 100 LL Avgas
Výkon
Performance at MTOW | 472,5 kg (1039.5 Lbs.) | 600 kg (1320 Lbs.) |
VH: Max. horizontal speed | 240 km/h | 240 km/h |
VNE: Max. permissible airspeed | 300* km/h | 300* km/h |
Take-off run (flap +15 degree) | 140 m | 250 m |
Take-off distance over 15 m obstacle | 250 m | 450 m |
Max. range (30 min reserve) | 2000 km | 1800 km |
*The never–exceed speed (VNE) demonstrated during flight testing is 300 km/h but is limited in the individual case by the ballistic recovery system installed or national regulations.
Váha a rozměry
Typical empty weight (equipped with rescue system) | 326 kg | 717 Lbs. |
Max. take-off weight | 600 kg | 1320 Lbs. |
Fuel capacity | 130 l | 130 l |
Náklady
The CTLS was built to get up and go. With low fuel consumption and low operating costs, you can afford to fly as much as you want.
For European costumers
Hours per year | 100 | 250 | 350 | 500 | 700 |
Total direct operating costs | 38,13€ | 38,13€ | 38,13€ | 38,13€ | 38,13€ |
Total indirect operating costs No hull insurance |
20,15€ | 14,54€ | 13,47€ | 12,67€ | 12,05€ |
Total indirect operating costs | 43,52€ | 23,78€ | 20,07€ | 17,29€ | 15,13€ |
Total operating costs incl. hull insurance |
101,53€ | 76,45€ | 71,67€ | 68,09€ | 65,30€ |
For US costumers
Hours per year | 100 | 250 | 350 | 500 | 700 |
Total direct operating costs | $34,50 | $34,50 | $34,50 | $34,50 | $34,50 |
Total indirect operating costs No hull insurance |
n/a | n/a | n/a | n/a | n/a |
Total indirect operating costs | $50,83 | $26,81 | $22,24 | $18,81 | 16,14 |
Total operating costs incl. hull insurance |
$105,48 | $75,85 | $70,21 | $65,98 | $62,68 |